Conservare

Rubrica se adreseaza pe de o parte specialiştilor din domeniu, care vor să împărtăşească experienţa colegilor, iar pe de altă parte tuturor celor care vor să cunoască mai multe despre domeniul conservării-restaurării componentelor patrimoniului cultural.


Pierderea autenticității monumentelor istorice: o maladie actuală PDF Imprimare Email
Autor Dan Mohanu   
Miercuri, 13 Ianuarie 2016 22:40


Mohanu Foto_18_IMG_8190Dintre principalele maladii care caracterizează conservarea patrimoniului astăzi autorul o prezintă pe aceea ale cărei consecințe sunt dintre cele mai grave: pierderea autenticității. Fenomenul este vizibil, înainte de toate, în spațiul public, în aria vastă a patrimoniului construit, pe care o frecventăm zilnic.

Preeminența valorii de noutate (Riegl) ne oferă, cel puțin în ultimele două decenii, spectacolul refacerilor abuzive prin care pierdem tot ceea ce, vreme de un secol, dobândisem printr-o experiență fondatoare, racordată la valorile europene, prin clarificări doctrinare ce păreau ireversibile. Autorul insistă asupra pierderii autenticității “epidermei” pictate a monumentelor istorice prin operațiunile de reintegrare a lacunelor.

 
Lemnul în edificiile de sfârşit de secol XIX PDF Imprimare Email
Autor Lector univ. dr. Ioan Darida   
Miercuri, 06 August 2014 22:54

 

copertaPrintre consideraţiile cu privire la conservarea patrimoniului construit de secol XIX – vizând marile edificii-monument, în special din a doua jumătate a secolului, trebuie să menţionăm o componentă constructivă importantă – lemnul. Este perioada unui avânt fără precedent în dezvoltarea urbanistică şi edilitară a oraşelor noastre. Este perioada în care despre lemn – ca material constructiv se poate afirma că a trăit ultima sa perioadă benefică – „intervalul” dintre tradiţie şi modernitate, dintre meşteşugul unei civilizaţii a lemnului în care nobleţea lui a polarizat energii şi sentimente şi industrializare, cea a cărei consecinţă a fost serializarea şi mai târziu – deplorabil – kitsch-ul.

 
Particularități tehnologice și metodologice ale panourilor pictate din presbiteriul catedralei Sfântul Iosif din București PDF Imprimare Email
Autor Maria-Magdalena Drobotă, Oliviu Boldura   
Duminică, 03 August 2014 16:50

 

P1018654Studiu iconografic și istoric

Dedicată Sfântului Iosif, catedrala romano-catolică din București marchează iconografic celebrarea hramului principal[1] prin ilustrarea în presbiteriu a șapte episoade canonice și apocrife din viața sfântului. Astfel, în axul absidei[2] este reprezentată Glorificarea Sf. Iosif în calitate de tată purtător de grijă a lui Christos, flancată spre est de Logodna Sfântului Iosif cu Sfânta Fecioară Maria, Vestirea Fugii în Egipt, iar la vest cu Nașterea lui Isus și Moartea Sfântului Iosif. În corul deambulatoriului două compoziții de mari dimensiuni închid ciclul narativ și fac cunoscută cinstirea Sfântului Iosif alături de Fecioară atât în ceruri (Glorificarea Sfintei Fecioare în prezenţa Sf. Iosif – la est ) cât și pe pământ (Adoraţia Magilor şi a Păstorilor – la vest)[3].

 
Recuperarea picturilor murale de la Biserica Icoanei din Bucureşti PDF Imprimare Email
Autor Gabriela Ştefăniţă   
Luni, 24 Martie 2014 08:49
  • 1Amplasarea geogafică

Biserica Icoanei, important monument istoric din București ce poartă  hramurile „Adormirea Maicii Domnului” și „Sf. Ierarh Nicolae, se află situată în centrul oraşului, pe strada Icoanei nr. 12.

  • Istorie și ctitori ai monumentului

Construită între anii 1784 - 1786, când dezvoltarea arhitecturii şi a artelor auxiliare în sec XVIII din Ţara Românească şi Moldova corespunde regimului turco – fanariot, Biserica Icoanei apare ca rodul unei vremi de cumpănă marcate de un nou tip de viaţă social - economic, destinat prin excelenţă spaţiului urban. Astfel către 1745 - 1750,[1] în mahalaua Ceauş David, pe locul unei modeste biserici ctitorite de ceauşul David Corbea[2], ardelean de origine, trimisul lui Constantin Brâncoveanu la curtea ţarului Petru cel Mare, Misail Monahul, din neamul Băbenilor, fost logofăt de taină şi cunoscut sub numele călugăresc de Macarie Schimnicul, a clădit o altă biserică, din lemn, cu o turlă, având şi chilii împrejur.[3]

 
Ieud Deal. Operaţiunile de conservare - restaurare ale suportului de lemn PDF Imprimare Email
Autor Elena-Teodora Necula   
Marţi, 04 Martie 2014 22:29
20.Completari cu lemn 1. 3Particularităţile constructive ale bisericii de lemn Naşterea Maicii Domnului, vizând atât materialul pus în operă cât şi modul de prelucrare al acestuia - influenţat de microclimat, de factori biodeteriogeni şi nu în ultimul rând de infiltraţii, s-au constituit uneori în cauze ale degradărilor suportului.
 
Ieud Deal, biserica de lemn: pânzele interstițiale - aspecte ale tehnicii originale și a metodologiei de conservare PDF Imprimare Email
Autor Andreea Michescu   
Marţi, 04 Martie 2014 08:13

10-Panza desprinsa-cu asigurare profilatica a picturiiI. Introducere

Stilul contructiv al bisericii de lemn Ieud Deal, a impus meșterilor vremii o anumită metodologie de realizare a decorației murale pictate. Suprapunerea bârnelor de lemn ce alcătuiesc pereții, care nu prezintă material de completare intermediar, a reprezentat o situație căreia meșterii populari din acea perioadă i-au găsit rezolvare. Pentru a acoperi spațiile dintre bârnele de lemn ce alcătuiesc pereții, dar mai ales pentru obținerea unei suprafețe murale optime spre a primi decorație pictată, pe zonele de îmbinare au fost aplicate fașe de pânză, denumite pânze interstițiale. Artiștii care au lucrat în aceea vreme la realizarea picturii murale, cunoșteau foarte bine proprietățile lemnului și felul în care acesta reacționează sub înfluența umidității și a temperaturii, erau conștienți de modificările dimensionale pe care aveau să le sufere bârnele utilizate în construcția bisericii.

 
Ieud Deal. Îndepărtarea diverselor tipuri de depuneri prezente pe suprafaţa picturii PDF Imprimare Email
Autor Rodica Pavel   
Miercuri, 26 Februarie 2014 20:59

6 martor de curatare naos Consistența fizică a operei [...] reprezintă locul manifestării imaginii (Cesare Brandi)

Consistența fizică a operelor de artă se află în strânsă legătură cu tehnica și materialele alese de creatorii lor[1]. Starea de conservare a unei opere este rezultatul direct al raportului dintre calitatea tehnicii de execuție, compatibilitatea materialelor originare, pe de o parte și condițiile îndurate de acestea în trecerea lor prin timp, pe de altă parte. De toate aceste aspecte este necesar a se ține seama în oricare moment al intervențiilor de conservare și de restaurare.

 
Prezentarea estetică a picturii murale din biserica de lemn „Naşterea Maicii Domnului” din Ieud – Deal, Maramureş PDF Imprimare Email
Autor Daniela Cristina Ilie   
Marţi, 25 Februarie 2014 11:12
17 ansamblu pronaos sud 2Asemenea operaţiunilor anterioare de conservare - restaurare, prezentarea estetică a picturii bisericii de lemn din Ieud – Deal are la bază principiul minimei intervenţii, în vederea protejării valorilor operei de artă.
 
Ieud Deal: consolidarea generală a stratului pictural PDF Imprimare Email
Autor Valentina Dudu   
Luni, 24 Februarie 2014 17:03

exfolieriConsolidarea se înscrie între operațiunile de importanţă primordială în restaurarea unei opere de artă din patrimoniul fix sau din cel mobil.

În cazul bisericii de lemn Naşterea Maicii Domnului, înaintea demarării proiectului de restaurare, s-a realizat o cercetare a tehnologiei de realizare a stratului pictural. Informaţiile, împreună cu cele legate de starea de conservare, au ajutat la stabilirea metodologiei de restaurare.

 
Ieud Deal: desprãfuirea stratului pictural, recuperarea și replantarea fragmentelor de picturã, asigurarea profilacticã. PDF Imprimare Email
Autor Lorena Vlaicu   
Luni, 24 Februarie 2014 10:01
fig. 9  HPIM2693Salvarea picturii bisericii „Adormirea Maicii Domnului” din Ieud începe printr-un grup de acțiuni inițiale în cursul procesului de conservare-restaurare: degajarea parietalului de agenți degradatori și potențial degradatori prin desprãfuire, urmatã de recuperarea elementelor de picturã deprinse și de asigurarea profilacticã a stratului pictural original, pe zonele care prezintã degradãri active evolutive. Toate aceste procedee metodologice se constituie într-un tot unitar ce au ca finalitate aducerea materiei picturale într-o stare pregãtitoare pentru intervențiile de conservare-restaurare ulterioare.
 
<< Început < Anterior 1 2 3 Următor > Sfârşit >>

Pagna 1 din 3

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!