Aspecte generale privind conservarea şi restaurarea picturii lui Pârvu Mutu de la biserica mănăstirii Mamu PDF Imprimare Email
Autor Gina Baranovschi   
Miercuri, 16 Ianuarie 2013 12:13

 1. Scurt istoric

deisisSatul Mamu apare documentar la 1 august 1437, în anumite acte de proprietate ale unor mari boieri, ulterior intrând în posesia lui Constantin Brâncoveanu. Pe valea Mamului, la Stăneşti, mai exista o ctitorie a boierilor Mogoş Banul şi Mogoş Spătarul, refăcută de legendarii fraţi Buzeşti, generali ai domnitorului Mihai Viteazul (1593-1601).

Aşezământul de la Mamu, ca modest schit de călugăriţe, îşi are începutul la jumătatea secolului al XVI-lea, fiind ctitorie a fraţilor Buzeşti. Moşiile intrând în posesia familiei Brâncovenilor, o sută de ani mai târziu, mama lui Constantin Brâncoveanu reface biserica de lemn, ce era stricată. În anul 1696, Constantin Brâncoveanu o dărâmă şi construieşte pe locul ei actuala biserică de zid.

Pictura este realizată tot în această perioadă (fiind finalizată în 1699), de către pictorii Pârvu şi Marin. Tot de atunci datează şi catapeteasma, sculptată şi aurită.





2. Intervenţii la aşezarea monahală de la Mamu

exterior

A doua jumătate a secolului XVI: ctitoria de lemn a fraţilor Buzeşti este reparată de Doamna Stanca;

1696: în timpul lui Constantin Brâncoveanu, are loc refacerea completă din zid pe locul celei de lemn;

1697-1699: se pictează în tehnica al fresco de către Pârvu Mutu şi Marin;

1828: intervenţii de refacere a arhitecturii;

1842: refacerea turlei Pantocrator, din lemn şi repictarea întregii biserici, sub supravegherea stareţei Meletina;

1910: intervenţii de consolidare a arhitecturii şi diferite reparaţii;

1911: conform Anexei la Raportul Comisiunii din 1911, printre notaţiile operaţiunilor efectuate acum găsim:

de jur împrejur s-a făcut un pavaj de cărămidă, de 1 metru lăţime. Tot cu cărămidă s-a pardosit şi pridvorul de la intrarea bisericii.

ramele de pictură ale ferestrelor s-au spălat cu soluţie de sodă caustică, curăţindu-se de stratul de vopsea ce acoperea pictura.

în interior s-a făcut schela pentru zugrăvirea turlei şi, cu această ocazie, s-a spălat cu o soluţie slabă de natrium o parte din pictura în ulei de la sânul bisericii şi s-a descoperit sub ulei vechea zugrăveală al fresco, care este de la fondarea bisericii (1696). Această descoperire a sugerat ideea de a se spăla întreaga pictură şi a se zugrăvi turla în stilul găsit.

pridvorul s-ar putea şi el zugrăvi tot în stilul vechi, iar icoana de hram poate fi spălată de uleiul de deasupra şi restaurată.

1915-1917: înlocuirea turlei din lemn cu una din zid, consolidări arhitecturale şi îndepărtarea repictărilor;

1932: diferite reparaţii;

1957-1959: intervenţii de consolidare a structurii bisericii şi a anexelor, organizate de Direcţia Monumentelor Istorice;

1974: renovarea exteriorului;

1978: ca urmare a constatării avarierii la nivel arhitectural, este făcut un proiect de consolidare a structurii arhitecturale, prin tiranţi metalici şi centuri din beton armat, ce urmau să fie plasate în grosimea zidului, fiind acoperite cu cărămidă;

după 1978: consolidarea edificiului prin tiranţi şi crearea unei structuri de rezistenţă la nivelul turlei.


<< Început < Anterior 1 2 3 Următor > Sfârşit >>
(Pagna 1 din 3)
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!