Prezentarea estetică a picturii murale din biserica de lemn „Naşterea Maicii Domnului” din Ieud – Deal, Maramureş PDF Imprimare Email
Autor Daniela Cristina Ilie   
Marţi, 25 Februarie 2014 11:12
17 ansamblu pronaos sud 2Asemenea operaţiunilor anterioare de conservare - restaurare, prezentarea estetică a picturii bisericii de lemn din Ieud – Deal are la bază principiul minimei intervenţii, în vederea protejării valorilor operei de artă.
 
Aspecte estetice înainte de integrarea lacunelor
Înainte de realizarea operaţiunii finale, de prezentare estetică, imaginea iconografică era perturbată de albul grundului din lacune şi de lemnul devenit vizibil în zonele lacunare extinse ale stratului pictural.
În urma degradărilor suferite de pictură, stratul subţire de grund, caracteristic acestei tehnici, a devenit vizibil şi deranjant din punct de vedere estetic. Îndepărtarea depunerilor a pus în evidenţă o adevărată compoziţie alcătuită din pete, linii şi puncte, creată de albul preparaţiei, ce se putea observa în lacunele de diferite dimensiuni şi profunzimi. Acestea, alături de eroziuni şi de uzuri ale peliculei de culoare au creat un joc compoziţional, de un puternic contrast valoric, care concura cu pictura şi îngreuna citirea scenelor iconografice.

Urmărind morfologia degradărilor stratului pictural înaintea etapei finale de prezentare estetică se pot identifica:
- Uzuri ale peliculei de culoare
  • - Eroziuni ale peliculei de culoare
  • - Lacune ale peliculei de culoare ce ajung la nivelul grundului
  • - Lacune ale stratului pictural ce ajung la nivelul pânzei
  • - Lacune ale stratului pictural ce ajung la nivelul lemnului, cu grund vizibil la extremităţi
  • - Lacune extinse ale stratului pictural ce ajung la nivelul suportului de lemn
           
Conceptul estetic aplicat pentru prezentarea finală a picturii        
Prin prezentarea estetică abordată, s-a urmărit recuperarea imaginii iconografice, în limitele protejării autenticităţii picturii. Conceptul estetic ce stă la baza acestei etape presupune obţinerea unei imagini unitare, compusă din pictură şi din lemnul vizibil în lacune, fără chituirea acestora şi fără realizarea unei integrări mimetice extinse.

03 a etape03 b etape03 c etape 

Integrarea lacunelor
Vibraţia creată de albul preparaţiei a fost temperată, prin metodele de integrare cromatică velatura şi ritocco.
În cazul unor scene, lacunele extinse ce ajung la nivelul suportului de lemn au luat aproape în întregime locul picturii, imaginile fiind irecuperabile, chiar şi după restaurare. Se poate observa, de exemplu, stadiul avansat de degradare al unor episoade iconografice de pe peretele de sud, aflate în vecinătatea scenei Intrarea Maicii Domnului în Biserică. În acest caz, prin prezentarea estetică s-a urmărit diminuarea contrastelor produse de degradări, care afectau unitatea imaginii peretelui în ansamblu.
Prin atenuarea contrastului creat de lacunele aflate în câmpul pictural al fondului, s-au evidenţiat aspecte compoziţionale ce ţin de cromatică şi de expresivitatea liniilor desenului. Insule de strat pictural, ce făceau parte din acelaşi fundal au reintrat în contextul desfăşurării scenelor iconografice. De exemplu, în cazul suprafeţelor cu scris, contrastul cu lacunele îngreuna citirea textului, dar prin temperarea cromatică a factorilor perturbatori, acesta a devenit lizibil, uşor de descifrat.

12 a naos nord calatoria sf Filip12 b naos nord calatoria sf filip

<< Început < Anterior 1 2 Următor > Sfârşit >>
(Pagna 1 din 2)
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!