Recuperarea picturilor murale de la Biserica Icoanei din Bucureşti PDF Imprimare Email
Autor Gabriela Ştefăniţă   
Luni, 24 Martie 2014 08:49


12

Biserica Icoanei a fost pictată în tehnica „a fresco” între anii 1784 – 1786 de Grigore Zugravul. Alți autori ca G. D. Florescu şi C. Giurescu menţionează că în 1935 la proscomidie exista o inscripţie incompletă cu numele mai multor zugravi ,,Alexandru, Constantin Zugravul şi ...” În prezent acea inscripție este dispărută[16].

Pictura originală în frescă, a fost acoperită în toate compartimentele bisericii cu o nouă decorație realizată în tehnica ulei în anul 1889. Această repictare a fost indepărtată în mai multe etape de restaurare doar din pridvor și pronaos. Începând cu 2011, la Biserica Icoanei, are loc o nouă campanie privind lucrări de conservare- restaurare asupra întregii picturi murale, operații ce continuă și în prezent[17].


Pictura în frescă de la sfârşitul secolului al XVIII-lea, vizibilă în vechiul pridvor al bisericii şi pe puţinele fragmente din restul bisericii rezultate în urma decapării repictării în ulei, prezintă degradări ca: depuneri de fum, praf, pierderea coeziunii între particulele stratului de culoare prezente sub formă de pulverulenţă, eroziuni şi lacune ale stratului pictural în partea inferioară a pereților, intervenţii necorespunzătoare constând în diferite reparaţii realizate negijent asupra lacunelor rezultate din montarea noului sistem electric, sau de supaveghere, vopsitorii noi suprapuse peste pictura originală în scopul mascării degadărilor datorate umidității de capilaritate.

În altar și pe pereții verticali din naos, repictarea în ulei de sec. al XIX-lea ce acoperă fresca originală prezintă degradări grave datorită incompatibilității acesteia cu vechea zidărie, poroasă, angajată într-un schimb permanent de umiditate. Au apărut pe suprafață exfolieri ample, în ,,solzi” uneori de mari dimensiuni, datorită contracţiei peliculei combinată cu pierderea elasticităţii picturii în ulei. Prin lacunele picturii în ulei se observă cu mare uşurinţă pictura originală de sec. XVIII. Chiar dacă această repictare în ulei reprezintă o etapă istorică, aceasta necesită intervenții de consolidare fapt ce va afecta pictura originală de aceea se impune înlăturarea acesteia.

 

11131415


Intervenții de conservare - restaurare realizate asupra picturilor murale în perioada 2011-2014

În toate compartimentele monumentului repictarea în ulei a fost realizată parțial pe un grund uleios iar pe multe zone a fost aplicată direct pe frescă. Parțial, unele suprafețe de repictare în ulei au fost acoperite de-a lungul timpului și cu alte straturi de vopsea probabil și în scopul infrumusețării picturii.

In perioada 2011 - 2013 s-au recuperat de sub repictarea în ulei, conservat și restaurat vechea pictură în frescă de sec XVII din zona pronaosului respectiv: pereții laterali de nord și sud, glafurile ferestrelor mari și glafurile ferestrelor mici din partea superioară.


10In turla și bolta pronaosului refăcute în totalitate in sec XIX s-a conservat și restaurat picturile murale   realizate în tehnica ulei. Ele reprezintă o etapă istorică a monumentului. Peretele de vest cu tabloul votiv chiar dacă este și el acoperit de refaceri în tehnica ulei a fost conservat și restaurat la acest nivel deoarece conform datelor istorice cât şi a sondajelor stratigrafice tabloul votiv a fost îmbogăţit cu noi imagini de ctitori începând cu anul 1838.[18] Pentru cele două tehnici de pictură s-au aplicat metodologii diferite specificate în proiectul de conservare- restaurare avizat de comisiile de specialitate.

În pronaos stratul pictural original realizat în tehnica a fresco de la 1786 a fost  recuperat de sub repictările în ulei în mai multe etape, prin reveniri selective pe suprafață, prin decapare chimică. Operațiile au fost îngreunate de grosimile diferite ale repictării peliculei de culoare și a multor vopsitorii suprapuse. Pictura în frescă degajată de repictări prezenta multiple degradări cum sunt: reparații anterioare necorespunzătoare, realizate din materiale incompatibile picturii în frescă ca ipsosul, cimentul, sau cele realizate negijent   depășind marginea lacunelor existente înainte de repictare, pierderi ale suportului pictural datorate montării coșului   de fum de la o sobă dezafectată ulterior, pierderi parțiale ale zidului original dintre pronaos și pridvor, a zidului glafurilor ferestrelor mari, fapt ce a dus implicit la pierderea decorului iconografic inițial.


S-au executat operații de conservare - restaurare a picturii prin îndepărtarea reparațiilor anterioare necorespunzătoare, decaparea urmelor de văruieli, a suprapunerilor de mortare, urmând  chituiri ale lacunelor profunde și fisurilor cu mortare pe bază de var - nisip iar stabilizarea stratului suport s-a făcut prin injectare cu un consolidant pe bază de var hidraulic. 


<< Început < Anterior 1 2 3 4 5 Următor > Sfârşit >>
(Pagna 3 din 5)
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!