Recuperarea picturilor murale de la Biserica Icoanei din Bucureşti PDF Imprimare Email
Autor Gabriela Ştefăniţă   
Luni, 24 Martie 2014 08:49


16În partea sudică a pronaosului s-a îndepărtat zidăria ce optura glaful ferestrei superioare. S-a descoperit al doilea sistem de evacuare a fumului provenit de la cea de-a doua sobă ce funcționa pe această zonă. Pictura originală se păstra sub depunerile masive de funingine, fum și repictare în ulei a fost recuperată prin operațiile conservare și restaurare.

Tot în pronaos după decaparea repictării în ulei a apărut urma zonei de înbinare a vechiului cafas și o parte din grinda de lemn de susținere. Lacuna rezultată din amprenta vechiului cafas a fost   tratată prin chituire cu un mortar de var -nisip cu o textură structură ușor rugoasă reprezintă iar zona grinzii conservată ca atare. Ele constituie un moment istoric privind refacerile în timp asupra monumentului.

Îndepărtarea picturii în tehnica ulei de pe pictura originală în tehnica „a fresco”, se va efectua în continuare în perioadele următoare în vechiul , în altar și pe pereții verticali din naos.


  • Prezentarea estetică

Conceptul general de prezentare finală a ansamblului urmărește recuperarea picturilor originale în frescă de sub repictările în ulei și păstrarea ca etape istorice a suprafețelor construite din nou în sec. al XIX-lea și pictate în tehnica ulei.

Integrarea cromatică pentru zonele cu pictură în ulei ce au fost păstrate ca etape istorice a fost realizată prin tehnica retușului în culori de ulei degresate pe hârtie de filtru și amestecate cu verni de retuș.

Pentru zonele cu pictură originală realizată în tehnica „a fresco”, au fost folosite metodele velatura în ton neutru apropiat de culoarea adiacentă și ritocco. Pe lacunele chituite la nivelul statului de culoare, imaginea fost reconstituită prin metoda tratteggio.

      

  • Descrierea iconografică apărută în pronaos și vechiul pridvor după îndepărtarea repictărilor în ulei

Faptul că lucrările de conservare- restaurare sunt încă în desfășurare, în prezent, în urma îndepărtării repitării în ulei se identifică doar   o parte din programul iconografic original. Respectiv vechiul pridvor care este împărţit cu un planşeu intermediar ce delimitează un cafas impovizat păstrează aproape în totalitate pictura de la sfârşitul veacului al XVIII-lea.

Cele trei calote prezintă imaginile lui Iisus Emanuel – în centru, Maica Domnului Orantă – la nord şi Sf. Ioan Botezătorul – la sud. Urmează, în timpane, scenele din Sinoadele ecumenice, iar pe peretele vertical din partea de vest sunt scenele din Geneză. Peretele estic al pridvorului – astăzi al cafasului, este consacrat scenelor din Apocalipsa Sf. Ioan Teologul. O parte din scena Judecăţii de Apoi, ilustrare a ultimului capitol al Apocalipsei, în prezent este parțial pierdută de ampla deschidere a cafasului către pronaos.            

Sub cafas, pictura murală de la 1784 – 1786 continuă cu scenele din Apocalipsă şi imagini ale unor sfinţi cuvioși în picioare. Din scenele Apocalipsei[19] se mai păstrează în registrul inferior reprezentările corespunzătoare capitolelor: 7, 8, 9, 10 şi 11 ale cărţii. Programul iconografic athonit al Apocalipsei la Biserica Icoanei este reprezentat simplificat, conform pregătirii, a cunoştinţelor teologice și a mentalităţii vremii respective[20]Aceste scene se păstrează in situ în monumentele din București doar la Biserica Kreţulescu și la Biserica Icoanei.

Pe zona peretelui de nord au apărut următoarele scene originale: Impărtășirea Sf. Maria Egipteanca, Sf. Solomoni, şi Dreptul Eleazar, cu cei șapte Sfinți Macabei și Sfântul Împărat Constantin cel Mare. Rreprezentarea iconografică a Sfintei Elena s-a pierdut odată cu lărgirea ferestrelor. In glaful mare s-a descoperit reprezentarea Sf. Antonie cel Mare, iar in glaful mic al ferestrei superioare: un serafim pe boltă și reprezentarea Sf. Muceniță Marina și a Sf. Cuv. Parascheva pe zonele laterale. În partea sudică a pronaosului a apărut după îndepărtarea repictării o reprezentare a Mitropolitului Grigorie al Ungovlahiei, portret realizat în tehnica ulei sub care se observă in lumină dirijată fresca originală ce reprezenta doar fondul de cer gri închis și pământul de culoare ocru-roșu cu stopituri divers colorate. În glaful mare al ferestrei inferioare s-a descoperit reprezentarea Sf. Cuv. Teodosie iar in glaful ferestrei superioare reprezentarea Sf. Mucenițe Ecaterina și a Sfintei Mucenițe Irina, iar pe boltă un serafim.


67

 

 

<< Început < Anterior 1 2 3 4 5 Următor > Sfârşit >>
(Pagna 4 din 5)
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!