Particularități tehnologice și metodologice ale panourilor pictate din presbiteriul catedralei Sfântul Iosif din București PDF Imprimare Email
Autor Maria-Magdalena Drobotă, Oliviu Boldura   
Duminică, 03 August 2014 16:50

 

P1018654Studiu iconografic și istoric

Dedicată Sfântului Iosif, catedrala romano-catolică din București marchează iconografic celebrarea hramului principal[1] prin ilustrarea în presbiteriu a șapte episoade canonice și apocrife din viața sfântului. Astfel, în axul absidei[2] este reprezentată Glorificarea Sf. Iosif în calitate de tată purtător de grijă a lui Christos, flancată spre est de Logodna Sfântului Iosif cu Sfânta Fecioară Maria, Vestirea Fugii în Egipt, iar la vest cu Nașterea lui Isus și Moartea Sfântului Iosif. În corul deambulatoriului două compoziții de mari dimensiuni închid ciclul narativ și fac cunoscută cinstirea Sfântului Iosif alături de Fecioară atât în ceruri (Glorificarea Sfintei Fecioare în prezenţa Sf. Iosif – la est ) cât și pe pământ (Adoraţia Magilor şi a Păstorilor – la vest)[3].

Aceste picturi au fost comandate la firma regală Mayer sche Kgl. Hof-Kunstanstalt din Munchen[4] ai cărei specialiști execută panourile în 1881[5] și le montează doi ani mai târziu (1883)[6] în lăcașurile prestabilite din presbiteriul catedralei. Armonizarea arhitecturii cu decorația și obiectele liturgice se datorează calității vizionar-artistice a fondatorului catedralei – episcopul Igantius Paoli. Acesta, odată numit în scaunul episcopal de la București (1870)[7] inițiază demersurile pentru construirea catedralei, stabilește contacte cu nume sonore în arhitectură și creație plastică[8] și până la sfârșitul vieții desfășoară, atât în țară cât și în străinătate, o vastă activitate pentru adunarea fondurilor necesare.

 

Lucrările la catedrală au început în 1873 după planurile arhitectului Friedrich Baron von Schmidt (arhitectul Primăriei din Viena) și sub supravegherea arhitectului Carol Benisch au fost finalizate la sfârșitul anului 1883[9] beneficiind și de consultanța de specialitate dată de Alfons Zegers – călugăr pasionist olandez arhitect de profesie, special adus de la o Mănăstire din Dublin. Anul așezării pietrei de temelie, contextul istoric, numele fondatorului și a celor care au contribuit activ la înălțarea catedralei sunt însemnate pe rotulusul ce însoțește această piatră[10] și inscripționate pe placa de marmură situată la dreapta altarului principal într-un text scris în limba latină bordat de stema episcopului fondator și deviza acestuia: „IN VICTORIA PAX”[11].


P1011331

Intervenții anterioare

De-a lungul timpului, ca urmare a cataclismelor naturale (seismele din anii 1929, 1940, 1977, 1986, 1990) și a bombardamentelor din timpul celor două războaie mondiale câteva dintre componentele artistice originare au dispărut[12] sau în mare parte au suferit degradări. În documentele păstrate în arhiva catedralei sunt consemnate periodic lucrările de reparații la nivelul zidăriei, a acoperișului și a componentelor artistice, dar informația este succintă și lipsită de date tehnice în ceea ce privește metodologia aplicată. Referitor la intervențiile asupra picturii, sursele documentare punctează trei etape: 1925-1926, 1957-1958 și 1985-1986[13] din care doar pentru anul 1957 se specifică faptul că s-a lucrat la picturile de pe panourile din presbiteriul catedralei. În acest caz, cercetarea in situ aduce contribuții esențiale la cunoașterea parcursului istoric înregistrat de panouri.


Rezultatele acestei cercetări le vom detalia odată cu prezentarea stării de conservare, totuși, considerăm necesar să precizăm faptul că s-au evidențiat două intervenții: prima și cea mai invazivă rămâne cea din 1957 căreia i s-au adăugat în 1985-1986 câteva reparații și repictări. Pe parcursul acestor intervenţii, pictura originală a fost acoperită în mare parte de chituiri și excesive repictări. Din nefericire, această situație a fost curent întâlnită la noi în țară într-o perioadă în care restaurarea era înțeleasă (şi încă mai este uneori!) ca refacere, intervenția fiind încredințată pictorilor. În acest caz, lipsa specialiștilor se reflectă în acțiuni rapide și spectaculoase[14] în detrimentul conservării în timp și punerii în valoare a originalului.

 10 copyDSC 0751suport sarma


<< Început < Anterior 1 2 3 4 Următor > Sfârşit >>
(Pagna 1 din 4)
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!