Conservare

Rubrica se adreseaza pe de o parte specialiştilor din domeniu, care vor să împărtăşească experienţa colegilor, iar pe de altă parte tuturor celor care vor să cunoască mai multe despre domeniul conservării-restaurării componentelor patrimoniului cultural.


Observaţii privind receptarea picturilor murale extrase PDF Imprimare Email
Autor Anda Dinică   
Marţi, 28 Decembrie 2010 00:00

10_andaStudiu de caz: Biserica Mănăstirii Cotroceni

Picturile murale sunt parte integrantă a spaţiului arhitectural, iar receptarea acestora se face în funcţie de cadrul pentru care au fost create. Relaţia ansamblului mural cu interiorul arhitectural este determinantă în reprezentarea şi perceperea imaginii de către privitor.

Cazul ansamblului mural de la Cotroceni a pus problema raportului dintre parte şi întreg, în condiţia în care o parte din întreg este nouă.

 
Detalii tehnice ale picturii de la Voroneţ PDF Imprimare Email
Autor Ioan Istudor   
Miercuri, 08 Decembrie 2010 22:44

voronet_ansb_mCaracteristic Voroneţului nu este natura pigmentului albastru, azuritul, (folosit de altfel în pictură încă din antichitate), ci rezistenţa acestuia în condiţii climatice foarte aspre, fapt ce se datorează originalităţii tehnicii de lucru aplicate de către pictorii moldoveni.

Biserica mănăstirii Voroneţ, una din numeroasele monumente de artă medievală din Bucovina, a fost zidită în anul 1488 de către domnitorul Ştefan cel Mare (după cum o atestă pisania din piatră de la intrare). Bisericii - compusă din altar, naos şi pronaos, încăperi pictate tot în timpul lui Ştefan - i s-a adăugat pridvorul în anul 1547, de către mitropolitul Grigorie Roşca, în timpul domniei lui Petru Rareş. Aceleiaşi perioade îi aparţine şi pictura pridvorului sau cea de pe faţadele exterioare.

 
Câteva probleme privind metodologia cercetărilor de artă medievală şi deontologia conservării patrimoniului medieval în România PDF Imprimare Email
Autor Elisabeta Negrău   
Vineri, 08 Octombrie 2010 19:04

 fig_08_bLa începuturile cercetării patrimoniului artistic în Europa stă, în mod paradoxal, spiritul Revoluţiei franceze. Naţionalizarea de către stat a palatelor regale şi transformarea lor în muzee a condus la constituirea unor condiţii propice pentru studiul ştiinţific al materialului artistic, strâns de-a lungul secolelor în tezaurele regale europene, studiu care, de altfel, se vedea încurajat de aspiraţia generală către constituirea unor ideologii identitare naţionale, bazate, în bună măsură, pe relevarea valorilor culturale şi istorice.

 
Prezentarea estetică realizată virtual PDF Imprimare Email
Autor Daniela Cristina Ilie (Pintilie)   
Sâmbătă, 11 Septembrie 2010 15:36

evanghelist_portretProtejarea autenticităţii artistice a pieselor din lemn sculptat policrom, în timpul procesului de conservare şi restaurare.

În vederea protejării autenticităţii artistice a sculpturilor policrome Evanghelist şi Madona cu Pruncul s-a optat pentru reconstituirea virtuală a policromiei şi realizarea unor variante de integrare cromatică virtuală, ce au ca scop crearea unor imagini orientative ale aspectului iniţial al obiectelor. Reprezentările de acest tip vin ca o materializare a exerciţiului mental de a vizualiza policromia integrală a sculpturilor, sau aspectul acestora după integrarea cromatică, având avantajul că nu se intervine direct pe obiecte. Refacerile virtuale ale policromiei se pot realiza în mai multe moduri, în funcţie de posibilităţi.
 
Intervenţii de conservare – restaurare aplicate în cazuri extreme PDF Imprimare Email
Autor Cornelia şi Dinu Săvescu   
Sâmbătă, 29 Mai 2010 12:10

01Două metode de consolidare a rezistenţei structurilor lemnoase degradate în urma atacului biologic

Degradările structurii lemnoase produse de atacul biologic, necesită un mod de abordare pragmatic bazat pe o gândire cu profil tehnic şi atenţie la detaliile de rezistenţă ale structurilor lemnoase.

 
Biserica Mănăstirii Surpatele PDF Imprimare Email
Autor Simona Pătraşcu   
Miercuri, 10 Martie 2010 11:27
09_absida_sud_faza_initiala_2_comparativ_mic_2Salvarea monumentului în stare de colaps, aşa cum era în 2002, a avut un caracter multidisciplinar. Colaborarea diferiţilor specialişti - arhitecţi, ingineri, istorici de artă şi restauratori a fost esenţială.
Restaurarea picturii murale a mănăstirii Surpatele a obţinut din partea Ministerului Culturii şi Cultelor, în anul 2004, premiul “Vasile Drăguţ”, pentru “gradul ridicat de dificultate al intervenţiilor” şi totodată pentru remarcabila calitate a prezentării estetice finale, care a redat unitatea ansamblului mural.
 
Conservare - restaurare PDF Imprimare Email
Autor Anca Dina   
Luni, 08 Martie 2010 21:13

arbore_comparativ_micSunt noţiuni care trebuie să fie înţelese împreună şi separat datorită rolului pe care îl au în cadrul procesului de conservare – restaurare.

Selectate de timp pentru valoarea estetică şi de oameni pentru importanţa istorică, operele de patrimoniu impun conservarea lor. Acest proces ţine în primul rând de atenţia care trebuie să se acorde operei respective şi de gesturi şi acţiuni simple.

 
<< Început < Anterior 1 2 3 Următor > Sfârşit >>

Pagna 3 din 3

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!