Generalităţi
Abordarea complexă şi formativă a restaurării picturii murale
Generalităţi - Pictura murală
Autor Theo Mureşan   
Miercuri, 23 Octombrie 2013 11:21

 


1-Palazzo Oneto di Sperlinga - Palermo- Proiect Leonardo

... si restaura solo il materiale dell’opera d’arte...”

(Cesare Brandi, Teoria del restauro)

... si restaura solo quello che si conosce...”

(Umberto Baldini, Teoria del restauro e unita del metodo, vol. I)

... il <> di un opera d’arte...”

(Umberto Baldini, Teoria del restauro e unita del metodo, vol. II)


Primele informaţii privind restaurarea, la noi în ţară, apar în anul 1698 când la Biserica Sfântul Nicolae din Scheii Braşovului, un pictor pe nume Radu este solicitat să repare portretul voievodului Mihai Viteazul din tabloul votiv1 folosindu-se cuvântul reparaţie, aceasta fiind terminologia epocii.2


 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Adam şi Eva pe Pământ
Generalităţi - Iconografie
Autor Horia Mitrofan   
Miercuri, 13 Februarie 2013 13:18
01 Izgonirea din Rai ROGOZ copy„Eva a povestit cum, după ce au fost izgoniţi din Rai, Adam, silit să-şi câştige hrana cu sudoarea frunţii, a încercat să are pământul cu vitele pe care i le dăruise Dumnezeu. Dar nici n-apucase să înjuge bine boii, şi se înfăţişează înainte-i Satana, care nu-l lăsă să taie nici o brazdă – fiindcă pământul era al lui - până ce Adam nu-i făgădui sufletul său şi al celor ce se vor naşte din el. Satana aduse o cărămidă şi Adam fu silit astfel să scrie pe ea zapisul. Diavolul a luat apoi zapisul şi l-a ascuns în fundul Iordanului, punând dracii să-l păzească. […] Legenda aceasta a fost apoi continuată şi adusă în legătură cu Mântuitorul, care în timpul când a fost botezat în Iordan, a luat zapisul şi l-a fărâmat.”

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Sfântul Ioan Botezătorul - Naşterea şi tăierea capului
Generalităţi - Iconografie
Autor Horia Mitrofan   
Miercuri, 19 Decembrie 2012 10:59

Ce reacţii psihologice dVizita Fecioarei Maria la Elisabeta. Biserica de zid din COPĂCENI (Vâlcea); Manole din Craiova şi Dinu din Craiova, cu ajutoarele Dumitru şi Dumitraşcu, 1804. Foto: Mihaela Ghiţăeclanşează la personaje confruntarea cu imprevizibilul? Aceasta este miza unei ilustrări meşteşugite a evenimentelor legate atât de naşterea, cât şi moartea Sfântului Ioan Botezătorul.

Apariţia pruncului Ioan a fost neaşteptată: mama sa, Elisabeta, nu numai că avea un soţ - pe preotul Zaharia - mult prea vârstnic pentru a mai fi fost apt pentru procreare: dar însăşi ea era considerată stearpă! Cât despre Zaharia, el a rămas temporar - până la naşterea copilului - fără grai: se manifesta aşadar şi o pedeapsă divină, menită să penalizeze atitudinea dubitativă pe care bătrânul preot o adoptase atunci când un înger îl înştiinţase de iminenţa incredibilului eveniment. 

 

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Buna Vestire
Generalităţi - Iconografie
Autor Horia Mitrofan   
Vineri, 16 Martie 2012 20:33

10 Lunca schit Titireciu 1746


Nu puţine sunt bisericile din ţară unde putem descoperi, cu plăcuta surprindere, că încă se păstrează tratări deosebit de plastice ale temei Bunei Vestiri. În încercarea de a face tangibil un subiect de mare subtilitate dogmatică, aşa cum este cel al Întrupării, zugravii nu s-au sfiit să adopte proceduri dintre cele mai diverse, atât din punct de vedere al compoziţiei ansamblului, cât şi la nivelul detaliilor de gestică sau fizionomie.


 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Prima școală românească
Generalităţi - Stiati ca?
Autor Dumitru Dumitrescu   
Miercuri, 14 Martie 2012 22:53

prima scoala

Ştiaţi că... Prima Şcoală Românească a apărut pe lângă Biserica Sfântul Nicolae din Şcheii Braşovului.

 

Primele cursuri în limba română au fost ţinute în preajma anului 1583. Actuala clădire a Primei Şcoli datează din anul 1760 şi adăposteşte „Muzeul Prima Şcoală Românească”.

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Pilda celor 10 fecioare
Generalităţi - Iconografie
Autor Horia Mitrofan   
Duminică, 19 Februarie 2012 00:00
01 Fecioare intelepte sec XVIII ORTATA  jud MaramuresReprezentări ale “Pildei celor Zece Fecioare” împodobesc - în bisericile de lemn din Transilvania - spaţiul care le era rezervat femeilor: pronaosul, ori, după denumirea locală, “tinda femeilor”. Menirea imediată a reprezentărilor era să transmită enoriaşelor preceptele religioase ilustrate prin parabola inclusă în Evanghelia după Matei (25, 1-13).
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Surse orientale din iconografia bizantina
Generalităţi - Iconografie
Autor dr. Nazen Peligrad   
Miercuri, 15 Februarie 2012 21:13

Persepolis The Persian SoldiersIconografie şi istorie

                                                                         

Studiul se referă la înţelegerea simbiozei dintre influenţele oriental-elenistice din programul iconografic bizantin, de la începuturile artei creştine până la perioada constantiniană. Tema centrală se concentrează aupra tipologiilor şi codurilor prezente în artele vizuale, legate de perpetuarea moştenirii culturale orientale.


Problema existenţei unei continuităţi în timp a convenţiilor vizuale care guvernează reprezentarea figurii umane, reprezintă un proces subtil de transmitere a unor simboluri, dintr-un orizont asirian până la elementele care au stat la baza formării limbajului iconografic imperial constantinian. Într-o manieră nouă ne referim aici la legătura posibilă (indirect) dintre elementele iconografice asiriene şi cele constantiniene, făcând o reconstituire pe baza textelor, a statuariei, a monedelor, a iconografiei imperiale, paralel cu cea a ideii despre apariţia instituţiei regale sau imperiale şi despre puterea divină a împăratului.

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Maria Egipteanca
Generalităţi - Iconografie
Autor Horia Mitrofan   
Marţi, 31 Ianuarie 2012 10:57

arbore2

Privite dintr-o perspectivă a zilelor noastre, consemnările referitoare la Maria Egipteanca par să posede coloratura unui reportaj exotic: sunt relatate succint trei călătorii miraculoase, pe care Sfântul preot Zosima (sec. V-VI e.n.) le întreprinde într-un ţinut pustiu, localizat vag - undeva în apropierea văii Iordanului.

Prima dintre călătorii îi prilejuieşte lui Zosima surpriza întâlnirii cu o pustnică care depăşise pe atunci vârsta de 75 de ani.

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Axis Mundi
Generalităţi - Iconografie
Autor dr. Nazen Peligrad   
Duminică, 22 Ianuarie 2012 15:54

1micaUnul dintre cele mai vechi simboluri din reprezentările vizuale a fost copacul, perceput ca un simbol al verticalităţii sau ca legătură între cer şi pământ.

În expoziţia de bază a Muzeului Municipiului Bucureşti (Palatul Suţu) se păstrează în stare bună o farfurie de ceramică de Iznik (fig. 1), având ca temă simbolică pomul vieţii. Obiectul datează din a doua jumătate a secolului al XVI-lea, fiind una din cele mai frumoase exponate din perioada amintită. Farfuria a fost descoperită în urma cercetărilor arheologice din zona Curtea Veche (anul 1969), pe Strada Soarelui nr. 7-10, coordonate de Aristide Ştefănescu şi Panait I. Panait .

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Degradarea stratului de culoare
Generalităţi - Pictura murală
Autor Crina Niculescu   
Marţi, 03 Ianuarie 2012 16:00

DSCF8079 micMecanisme de pierdere a picturilor murale aflate în curs de degradare: adeziunea şi coeziunea stratului pictural - cauze şi forme de manifestare

 

Conservarea şi restaurarea picturilor murale reprezintă un ansamblu de demersuri efectuate asupra materiei, în vederea menţinerii sale, prin împiedicarea şi prevenirea pierderii unor părţi componente sau a picturii în sine. Acest lucru se realizează prin îndepărtarea cauzelor şi a agenţilor de degradare existenţi şi încetinirea, pe cât posibil, a proceselor de degradare.

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
<< Început < Anterior 1 2 Următor > Sfârşit >>

Pagna 1 din 2

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!