Iconografie
Maria Egipteanca PDF Imprimare Email
Autor Horia Mitrofan   
Marţi, 31 Ianuarie 2012 10:57

arbore2

Privite dintr-o perspectivă a zilelor noastre, consemnările referitoare la Maria Egipteanca par să posede coloratura unui reportaj exotic: sunt relatate succint trei călătorii miraculoase, pe care Sfântul preot Zosima (sec. V-VI e.n.) le întreprinde într-un ţinut pustiu, localizat vag - undeva în apropierea văii Iordanului.

Prima dintre călătorii îi prilejuieşte lui Zosima surpriza întâlnirii cu o pustnică care depăşise pe atunci vârsta de 75 de ani.

 
Axis Mundi PDF Imprimare Email
Autor dr. Nazen Peligrad   
Duminică, 22 Ianuarie 2012 15:54

1micaUnul dintre cele mai vechi simboluri din reprezentările vizuale a fost copacul, perceput ca un simbol al verticalităţii sau ca legătură între cer şi pământ.

În expoziţia de bază a Muzeului Municipiului Bucureşti (Palatul Suţu) se păstrează în stare bună o farfurie de ceramică de Iznik (fig. 1), având ca temă simbolică pomul vieţii. Obiectul datează din a doua jumătate a secolului al XVI-lea, fiind una din cele mai frumoase exponate din perioada amintită. Farfuria a fost descoperită în urma cercetărilor arheologice din zona Curtea Veche (anul 1969), pe Strada Soarelui nr. 7-10, coordonate de Aristide Ştefănescu şi Panait I. Panait .

 
Botezul Domnului PDF Imprimare Email
Autor Horia Mitrofan   
Marţi, 03 Ianuarie 2012 13:07

06 Botezul Domnului popa Ghita zugravu Plostinariu 1819 MehedintiIoan Botezătorul este propovăduitorul noii viziuni spirituale pe care o implica botezul cu apă: prin asumarea botezului, oamenii puteau aspira ca păcatele să le fie iertate de Dumnezeu. În acelaşi timp, proorocul îi îndemna pe oameni ca pe lângă respectarea unei severităţi ascetice (pocăinţă, post, privaţiuni, mărturisirea păcatelor personale, viaţă de purificare a sufletului şi a trupului, complet lipsită de plăceri profane şi închinată întru totul Celui de Sus), să facă fapte bune, să fie cinstiţi, milostivi, morali.

 
Naşterea Domnului PDF Imprimare Email
Autor Horia Mitrofan   
Miercuri, 21 Decembrie 2011 23:11

Icoană de praznic, judeţul Hunedoara. Ioan Cuc din Valea Lupşii, 1861. Foto Horia MitrofanLa mulţi pictori valahi din secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea, reprezentările „Naşterii Domnului” se disting printr-o afinitate – destul de dificil de explicat - cu imagini candide care, la sfârşitul Evului Mediu, erau promovate în arta gotică (drept termen de comparaţie în acest sens poate fi invocat, de exemplu, altarul poliptic pictat pe la jumătatea secolului al XV-lea şi aflat în biserica evanghelică din Mălâncrav, jud. Sibiu).

Numeroase icoane de praznic, provenind de regulă din biserici de lemn situate atât din zonele subcarpatice ale Olteniei şi Munteniei, cât şi din sudul Transilvaniei, ilustrează afirmaţia: expresiile de pe chipurile personajelor sunt destinse, ba uneori se schiţează chiar şi zâmbete încântate - aşa  cum este de aşteptat să se întâmple în preajma unui nou-născut! În plus, imaginile păstorilor sunt adesea folosite de zugrav drept ocazie pentru a se abate de la caracterul convenţional al veşmintelor indicate în erminii, şi a reprezenta tunsori, straie sau accesorii (baltag, tulnic) din contemporaneitate.

 
<< Început < Anterior 1 2 Următor > Sfârşit >>

Pagna 2 din 2

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!