Abordarea complexă şi formativă a restaurării picturii murale
Autor Theo Mureşan   
Miercuri, 23 Octombrie 2013 11:21

 


1-Palazzo Oneto di Sperlinga - Palermo- Proiect Leonardo

... si restaura solo il materiale dell’opera d’arte...”

(Cesare Brandi, Teoria del restauro)

... si restaura solo quello che si conosce...”

(Umberto Baldini, Teoria del restauro e unita del metodo, vol. I)

... il <> di un opera d’arte...”

(Umberto Baldini, Teoria del restauro e unita del metodo, vol. II)


Primele informaţii privind restaurarea, la noi în ţară, apar în anul 1698 când la Biserica Sfântul Nicolae din Scheii Braşovului, un pictor pe nume Radu este solicitat să repare portretul voievodului Mihai Viteazul din tabloul votiv1 folosindu-se cuvântul reparaţie, aceasta fiind terminologia epocii.2



Istoricul Alexandru Odobescu (1834-1895) este primul care organizează un recensământ ştiinţific al monumentelor istorice de la noi din ţară, cu această ocazie realizându-se numeroase copii ale picturilor murale în special tablouri votive. Având ca primă sarcină elaborarea unei arhive documentare istorice, această acţiune care s-a derulat pe teritoriul Ţării Româneşti şi al Moldovei a pus în evidenţă şi probleme privind starea de conservare a picturilor murale cercetate. Prin înfiinţarea Comisiei Monumentelor Istorice în anul 1892, acţiunea de restaurare a monumentelor a fost stimulată provocând şi o cristalizare progresivă a unei concepţii unitare în ceea ce priveşte acţiunea de salvgardare a patrimoniului cultural naţional.


Alegerea lui Nicolae Iorga ca preşedinte al Comisiei Monumentelor Istorice a fost de o foarte mare importanţă pentru restaurarea din România. Autoritatea ştiinţifică a marelui istoric s-a impus într-o manieră fericită în lucrări de restaurare, crescând respectul tuturor specialiştilor pentru întreţinerea patrimoniului artistic. Sub patronajul lui Nicolae Iorga şi cu ajutorul unor personalităţi marcante (George Balş, Nicolae Ghica Dudeşti), Comisia Monumentelor Istorice a reuşit, în perioada dintre cele două războaie mondiale, să restaureze numeroase monumente, şi, în acelaşi timp, să stabilească un sistem de afişare a problemelor propriilor activităţii de restaurare în general. Respectul pentru monument în întreaga sa totalitate explică şi atenţia acordată picturilor murale.


În anul 1955 a fost aprobată o nouă listă a monumentelor istorice, stabilindu-se în acelaşi timp şi obligaţii legale privind conservarea patrimoniului arhitectural. În aceeaşi perioadă au apărut atribuţiile unor organisme privind coordonarea lucrărilor de cercetare, evidenţă, proiectare şi punere în practică a restaurării monumentelor istorice şi a altor bunuri culturale. Necesitatea restaurării cu prioritate a monumentelor afectate de distrugerile războiului şi persistenţa timp de câteva secole a purismului arhitectural, explică de ce, pentru o perioadă de timp, atenţia restauratorilor a fost dirijată de preferinţa spre aspectul arhitectonic, neglijând calitatea de document istoric complex a monumentului. De o manieră surprinzătoare, sarcina restaurării monumentelor a rămas pentru mult timp în grija unui organism administrativ ce nu dispunea de nici un mijloc propriu pentru a putea organiza activităţi de restaurare a picturilor murale. În aceste condiţii putem uşor înţelege de ce restaurarea picturilor murale a avut un caracter fortuit în funcţie de iniţiative izolate şi utilizând ateliere improvizate.

Schimbarea acestei situaţii se face în anul 1968 când apar şantierele de la Biserica Mănăstirii Cozia respectiv Biserica Parohială Crâscior, organizate de pictorii Constantin Blendea şi Traian Trestioreanu. În afara rolului formativ pe care l-au avut aceste şantiere menţionate, Comitetul de Stat pentru Cultură şi Artă a decis, de asemenea, să înceapă şi o restaurare sistematică a picturilor murale, primul obiectiv important fiind Biserica din Strei pentru care a fost solicitat pictorul Nicolae Sava în anul 1970.2CULTURA 2000 Saving Sacred Relics of European Medieval Cultural Heritage - conferinta interna ional  Gura Humorului-2006

<< Început < Anterior 1 2 3 4 5 Următor > Sfârşit >>
(Pagna 1 din 5)
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!