Generalităţi
Despre prima decoraţie
Generalităţi - Stiati ca?
Autor Anca Dina   
Miercuri, 02 Februarie 2011 18:06

01_Stiați că ... mai există şi altceva sub pictura murală în afara de zid?

Este vorba de un strat intermediar care are mai multe scopuri. Aplicarea primului strat, din mortar pe bază de var, contribuia în primul rând la egalizarea suprafeţei structurii de zidărie (alcătuită din cărămidă sau piatră legate cu un mortar de rostuire).

Acest strat era vizibil mai mult timp – ani, uneori chiar decenii. Spre exemplu Biserica Sf. Gheorghe din Suceava a fost terminată de construit în 1522 de Ştefăniţă Vodă iar pictura a fost datată în 1534 în timpul lui Petru Rareş. De ce era nevoie de acest interval până la pictarea pereţilor? Deoarece materialele din componenţa zidului trebuia să fie bine uscate pentru a nu produce contracţii şi deci, degradări la nivelul picturii.

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Povestea clădirii CEC
Generalităţi - Stiati ca?
Autor Oana Marinache   
Miercuri, 02 Februarie 2011 17:35

 

Bucuresti_str_Stavropoleos_perspectiva_spre_cladirea_CECŞtiaţi că ... C.E.C.-ul, ca şi instituţie, este înfiinţat în 1864 de către Alexandru Ioan Cuza? Primele sedii care l-au găzduit fiind în Ministerul de Finante şi fostul Han Şerban Vodă.

Clădirea C.E.C.-ului mare, de pe Calea Victoriei, aşa cum o ştim astăzi, este concepută de arh. Paul Gottereau şi construită între anii 1896-1900 de arhitectul roman Ion Socolescu. Anterior, în acelaşi loc a fost primul sediu al instituţiei devenit în timp necorespunzator nevoilor.

Puţini bucureşteni cunosc însă istoria bisericii (a cimitirului şi hanului) Sfantul Ioan cel Mare aflată până în 1875 tot în acest loc pe Uliţa Mare / Podul Mogoşoaiei / Calea Victoriei. Biserica, ctitorie a lui Mihai Viteazul din secolul al XVI-lea, a fost supusă unor reparaţii în timpul lui Constantin Brâncoveanu, intre 1702-1704.

În 1787 în cimitirul bisericii a fost înmormântat Ienachiţa Văcărescu, casa lui fiind pe atunci situată în vecinătatea bisericii.

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Degradări ale straturilor de pânză, grund şi culoare ale picturii pe lemn
Generalităţi - Pictura pe lemn
Autor Dana Postolache   
Sâmbătă, 10 Aprilie 2010 15:24
Apoldu_de_jos_5_halouri_mDegradările acestor straturi sunt preluate parţial de la nivelul structurii lemnoase, dar pot fi amplificate de factorii ce acţionează dinspre suprafaţă.
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Degradări ale suportului de lemn
Generalităţi - Pictura pe lemn
Autor Dana Postolache   
Joi, 08 Aprilie 2010 18:30

 Apoldu_de_jos_interventii_neprof_3_modLemnul conţine apă atât în cavităţi cât şi în pereţii celulelor, dar odată devenit panou-suport pentru pictură, el mai conţine apă doar în pereţii celulelor. Este foarte higroscopic, proprietate de bază a celulozei din compoziţia sa.

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Alterări ireversibile
Generalităţi - Pictura murală
Autor Anca Dină şi Magdalena Drobotă   
Duminică, 10 Ianuarie 2010 14:08

alterari_pigmenti_sfantul_ioan_pridvor_micÎn această categorie se încadrează o serie de alterări cromatice ireversibile care apar ca urmare a modificării proprietăţilor chimice ale unor pigmenţi. Cauzele sunt diferite, pot fi de natură tehnică dar şi rezultat al neglijenţei. Apariţia acestor transformări cromatice poate fi evitată dar, odată procesul produs, imaginea este alterată definitiv.


Vom aminti pe scurt 2 dintre transformările cromatice des întâlnite la nivelul picturii murale realizate în tehnica a fresco, transformări ce sunt influenţate în mod direct de neglijenţa factorului uman.
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Depunerile şi acumulările de pe suprafaţa murală
Generalităţi - Pictura murală
Autor Anca Dina   
Duminică, 06 Decembrie 2009 06:38
00_arbore_bolta_paianjeniPrezente pe suprafaţa stratului de culoare, depunerile şi acumulările alterează imaginea din punct de vedere cromatic, sau împiedică chiar identificarea reprezentării artistice.
În funcţie de natura şi provenienţa lor, depunerile sunt constituite din praf, fum şi gudroane rezultate din arderea lumânărilor, pânze de păianjen, excremente de insecte sau păsări, grăsimi de la contactul cu mâna, stropi de mortar ajunşi accidental, noxe de la factorii poluanţi ş.a., iar acumulările sunt formate din eflorescenţe saline şi agenţi biologici.
 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Degradări ale stratului de culoare
Generalităţi - Pictura murală
Autor Anca Dina   
Miercuri, 02 Decembrie 2009 01:18

sucevita_absida_de_sud_semicalota_decoeziune_2_micPurtător al mesajului artistic, stratul de culoare este mult mai fragil decât stratul suport. Stratul de culoare preia degradările suportului său, pe care, sub influenţa factorilor externi, le amplifică.

Integritatea stratului de culoare, în cazul unor degradări accentuate, poate fi afectată de atingeri uşoare sau de curenţii de aer. Aşadar, nu întâmplător insistăm asupra ideii ca suprafeţele cu pictură să nu fie atinse. Atenţionarea este cu atât mai justificată cu cât anumite forme de degradare nu pot fi observate decât de un ochi avizat şi cu mijloacele de evidenţiere specifice (în special prin lumina razantă).

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
Degradări ale suportului picturii murale
Generalităţi - Pictura murală
Autor Administrator   
Marţi, 03 Noiembrie 2009 13:43

targoviste_suport_1_micStratul suport poate avea în componenţa sa unul sau mai multe straturi de tencuială (mortar). În general, primul este aplicat pe zidărie şi are rol de egalizare, iar cel de al doilea este purtător al stratului de culoare. Deşi ceea ce admirăm la o pictură este calitatea artistică a veşmântului policrom, starea de conservare a stratului suport are un rol deosebit în buna conservare a imaginii.

 
Google bookmarkDel.icio.usTwitterFacebook
<< Început < Anterior 1 2 Următor > Sfârşit >>

Pagna 2 din 2

Editura ACS

Login Form



Harta mostenii tale

adv brosura

Autorii acs.org.ro

Parteneri media

logo-ARHITECTURA

Joomla Templates and Joomla Extensions by JoomlaVision.Com

Contact

Contactati-ne folosind formularul de mai jos!